route
route

Jacobus' Jacobsroute

11 JUNI 2023 - HEDEN

  • za 08 jul 2023
  • Thuredrecht 1.6
  • Zevenbergen - Fijnaart
ov
38km
wandelen met bolderkar
18 km
wandelen met bolderkar
2km
menu

wandelkar Om een paar dagen met de tent weg te kunnen, heb ik de bolderkar opgeknapt die al decennia in de berging staat. Nieuwe binnen en buitenbanden erop. Klinkt simpel, maar omdat het kleine wieltjes zijn is de kracht die nodig is heel groot. Zo groot dat in het begin er zelfs een knik in het velgje kwam. Kon er gelukkig weer uit gehamerd worden.


Lichtgewicht tentje en een warme slaapzak erop met allerlei camping benodigdheden. Het werd toch wel zo zwaar dat een rugzak ondraagbaar zou zijn geworden.


Met bolderkar in de stoptrein naar Lage Zwaluwe. Wegens werkzaamheden geen trein naar Zevenbergen. Bus van Lage Zwaluwe naar Zevenbergen. Ja en de lift op het station Lage Zwaluwe was stuk. Bolderkar 20 traptreden opzeulen. De lift naar beneden werkte gelukkig wel, maar de aansluitende bus richting Roosendaal vertrok. Half uur wachten op de volgende. In Blaak was ik ook net 2 minuten te laat. De volgende trein over een half uur.
Afijn, rond kwart voor één kon ik eindelijk op weg.


Met de bolderkar de camino van Zevenbergen naar Fijnaart gelopen, en toen nog een stuk verder naar de camping.


wandelroute
icon belevenis

Het is vandaag een bloedhete dag. Zo een dag die je in Spanje verwacht, ca 35 graden.

Heb een duur lichtgewicht stoeltje gekocht. En die zit zo lekker, dat het soms moeilijk is op te staan om toch nog op m'n einddoel te komen. Maar toch, deze tocht was verder dan ik dacht, mede door het stoeltje kwam ik 's avonds rond 20 uur op de beoogde camping.

Een hele vriendelijke dame ontving me. En voordat ik de tent opgezet heb, eerst 's even gegeten en gedronken. Een fles appelsap gekocht, een liter, die is al half op. Ik ben benieuwd wat dat vannacht allemaal wordt.

Volgens de dame ben ik ben de derde santiago-gast die hier zijn tentje opgeslagen heeft. Er zullen er vast nog wel meer komen, want het pelgrimsseizoen is nog bezig.


Ik ben moe, heb zitten otteren met die tent, leuk. De hele buurt vraagt: heb je de gebruiksaanwijzing niet bij je? Nee. Nou ik kan je ook niet helpen, ik heb er geen verstand van. Ik probeerde eerst de buitentent op het frame te zetten, maar dat gaat natuurlijk niet, je moet met de binnentent beginnen. Toen ik dat doorhad was de tent snel opgezet.


Nadeel van vandaag op deze camping staan: Er is een groot einde schoolfeest op de dijk gaande, met luide muziek. (Dacht aan die nacht dat Ellen en ik ergens aan de grens Slowakije/Oekraine op een camping stonden waar ook een feest gehpuden werd; De gehele nacht beatmuziek, keihard, want 20 meter van onze tent stonden twee concurrerende muziekstijlen om de beurt hun kunnen te laten horen. Tot 05.00 uur....)

icon gedachten

Nooit geweten dat de Thuredrecht-route langs het oude huis van mijn overleden broer liep.

Hier had hij een grote schuur, waar hij zijn hobby, oude motoren en autos restaureren, uitoefende. Al lopend denk ik aan al die uren dat we daar bezig waren om de oldtimers aan de praat te houden.

Standdaarbuiten Je ziet hier de reeds gerestaureerde Renault Monaquatre (1933), naast de Chevrolet vrachtwagen (1930), het model waarin mijn vader indertijd reed. Aan de andere kant staat de Willys Jeep, die we in foto eronder staan te bewonderen.
Standdaarbuiten
De kleurige foto is een uitstalling van alle onderdelen van 4 NSU scooters uit 1956, Prima D.
Daaronder mijn broer bij 1 van zijn DKW-motorrijwielen (1937).
Standdaarbuiten, schuur + Saab 95
Voor mij hadden we een apart schuurtje gekocht waar ik mijn hobby, eigen autos onderhouden, kon bedrijven. De Saab 95 is gekocht voor onderdelen maar hij was nog zo goed dat ik er een andere motor in gezet heb en hem heb laten keuren.
Standdaarbuiten, Jawa Californian + Pionyr
Met de Jawa Californian heb ik mooie reizen gemaakt. Op de voorgrond zie je een Yamaha XT, waarmee ik in 2006 naar Santiago ben gereden, maar daarover later meer...
Je ziet me hier op een Jawa Pionyr uit 1958; dat ding heb ik gekocht voor fl.25 als bromfiets. Maar hij stond geregistreerd als motorfiets 55cc, reed max. 60 km per uur bij 1 op 90! Daarachter de Saab 95, en het huisje van mijn broer.